STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU
XJR-15
Napisany przez , 2015-04-23

Historia Jaguara XJR-15, przodka słynnego XJ220

UDOSTĘPNIJ

W latach '80 XX wieku świat supersamochodów zdominowany był przez modele Ferrari lub Lamborghini. Tę hegemonię miał przełamać Jaguar XJR-15, najszybszy wówczas pojazd spod znaku skaczącego kota.

By w pełni poznać historię tego wyjątkowego auta, musimy się cofnąć niemal 3 dekady wstecz, do szalonych lat '80 ubiegłego wieku. Wówczas, na parkietach europejskich dyskotek królowało Italo disco i takie hity, jak np. Felicita, Touch me lub Ci sara. Jednocześnie, oczy wszystkich odwiedzających targi motoryzacyjne były zwrócone w stronę włoskich producentów supersamochodów, którzy toczyli pojedynek o miano najszybszego. Do tej walki włączył się również Jaguar.

Po wspaniałym zwycięstwie modelu XJR-9 LM w słynnym wyścigu Le Mans w 1988 roku, szefowie Jaguara podjęli decyzję o wykorzystaniu zwycięskiej technologii w aucie drogowym. Brytyjscy inżynierowie natychmiast zabrali się do pracy, której jak się okazało, było bardzo wiele. Postawiono bowiem przed nimi ambitny cel stworzenia ultralekkiego i ultraszybkiego pojazdu, który osiągami przyćmi wszystkie pozostałe auta drogowe świata. Po kilku tygodniach rozpoczęto więc testy prototypu R9R.

Aby przyspieszyć konstruowanie tej maszyny, Jaguar zaprosił do współpracy innego producenta, TWR. Efekt ich wspólnego wysiłku ujrzał światło dzienne w 1990 roku i otrzymał nazwę XJR-15. W momencie premiery tego modelu, świat zapomniał zarówno o Italo disco, jak i Ferrari czy Lamborghini.

Jaguar XJR-15 został wyposażony w opływowe nadwozie wykonane w całości z włókna węglowego i plastiku, dzięki czemu pojazd ten ważył zaledwie 1050 kilogramów. To mniej, niż przeciętne, współczesne autko segmentu B. Jednak w przeciwieństwie do nich, nie posiadał maleńkiego silnika, lecz potężne V12 o pojemności 6-litrów. Moc? 456 KM. Osiągi? Tylko 3,1 sekundy od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna wynosząca 298 km/h. Szach mat Ferrari i Lambo!

Niestety, ogromne koszty związane z budową tego auta przełożyły się na jego wysoką cenę zakupu, która wynosiła niemal 1 mln dolarów. Dlatego też z fabryki wyjechało tylko 50 sztuk Jaguara XJR-15. Jednak dzisiaj jest to jego zaletą. Stanowi on bowiem łakomy kąsek dla kolekcjonerów, którzy są w stanie za niego zapłacić nawet kilkaset tysięcy funtów. Na rynku wtórnym, Jaguar XJR-15 to biały kruk, choć akurat żaden z wyprodukowanych egzemplarzy nie był pokryty lakierem w tym kolorze...

UDOSTĘPNIJ

KATEGORIA: Świat Jaguara
TAGI: XJR-15

WYSZUKAJ ARTYKUŁ

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

facebook
youtube
googleplus

AUTORZY POSTÓW


Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, twój komentarz został zapisany poprawnie.