STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU
jaguar
Napisany przez , 2015-04-16

Historia silników V8 Jaguara

UDOSTĘPNIJ

Piękne, głębokie brzmienie, które doceniają wszyscy miłośnicy motoryzacji. Ogromna moc i doskonała wydajność, takie są właśnie silniki V8 montowane w Jaguarach, przyjrzyjmy się historii tych wspaniałych jednostek.

W czasach, kiedy Jaguar należał do koncernu Forda utarł się mit mówiący o tym, że brytyjski producent luksusowych samochodów korzystał z silników V8 zaprojektowanych przez amerykańskich inżynierów. Nic bardziej mylnego. Zarząd Forda w pełni świadomy kompetencji pracowników zakładów w Bridgend zlecił budowę jednostki V8 właśnie inżynierom Jaguara.

Plan był bardzo prosty. Rozpocząć prace od czystej kartki papieru, nie sugerować się niczym i od podstaw stworzyć jeden z najlepszych silników na rynku. Jaguar zaprezentował pierwszą oficjalną wersję jednostki AJ-V8 w 1996 roku i wówczas nosiła ona nazwę AJ26. Końcówka „26” pochodziła od całej linii prototypów, gdyż podczas prac powstał pomysł na stworzenie rodziny silników sześcio, ośmio oraz dwunastocylindrowych. Stąd 26 = 6+8+12.

Jaguar AJ26 – rozpocznijmy od 4,0

Pierwsze V8 produkcji Jaguara trafiło do modelu XJ8. Jednostka miała dokładnie 3996 cm3 pojemności (4,0 l) i charakteryzowała się mocą 284 KM oraz 375 Nm momentu obrotowego. Niedługo później Jaguar stworzył poprawioną wersję silnika rozbudowaną o układ zmiennych faz rozrządu. Największe emocje budziła jednak wersja AJ26S, rozbudowana o kompresor. Tutaj do dyspozycji było już 375 KM oraz piorunujące 525 Nm momentu obrotowego. 

Z czasem Brytyjczycy chcieli poprawić ekonomiczność jednostki i tak właśnie powstała jej mniejsza wersja o pojemności 3,2 l. Druga generacja V8 także trafiła do Jaguara XJ, jednak tutaj pod prawą nogą kierowca miał już 240 KM i 316 Nm momentu obrotowego. Jaguar wykonał kolejny krok wprowadzając na rynek wersję o oficjalnej pojemności 3,5 l, jednak w praktyce ta odmiana miała dokładnie 3555 cm3, czyli 3,6 l. 

Jaguar wszedł w nowe millenium z mocniejszymi, nowszymi wersjami jednostek AJ30 oraz AJ35, które cieszyły się ogromną popularnością za oceanem. Tutaj część elementów montowana była w Wielkiej Brytanii, a część w Stanach Zjednoczonych. Było to pierwsze V8 Jaguara z elektrycznie regulowaną przepustnicą.

Mocy nigdy dość – 5,0 i 550 KM

Wraz z modelami XK8 oraz S-Type na rynku pojawił się silnik o pojemności 4,2 l AJ34, który był zapowiedzią najlepszej i najnowocześniejszej wersji w historii jednostek V8 brytyjskiej marki. Mowa oczywiście o królewskim 5,0 l V8 montowanym w Jaguarach i Land Roverach. Tutaj Jaguar postarał się jeszcze bardziej i we flagowej limuzynie z logo drapieżnego kota, w wolnossącej wersji silnik ten oferuje aż 385 KM. 

Najciekawiej robi się jednak, kiedy do układu powietrznego domontowany zostaje kompresor. Mechaniczna sprężarka zwiększa moc do 510, a w modelu XJR nawet do 550 KM. Dzięki temu ogromna, luksusowa limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s i z łatwością rozpędza się do 250 km/h.

UDOSTĘPNIJ

KATEGORIA: Historia
TAGI: jaguar

WYSZUKAJ ARTYKUŁ

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

facebook
youtube
googleplus

AUTORZY POSTÓW


  • autowtrysk.pl 06-08-15 22:08:47
    Ciekawe jak wyglada sprawa.trwalosci po zmianie wlasciciela - dalej dżag bedzie dżagiem ;)

Dziękujemy, twój komentarz został zapisany poprawnie.